En ny webbshop som gör beställningen enklare och snabbare!

Hot screen

Intervju med Philip Tornberger, marknadschef på Hot Screen

Efter nästan ett decennium med samma webbshop är det dags för nästa stora steg för oss på Hot Screen.

Bakom projektet står vår marknadschef Philip Tornberger, som dessutom var med och byggde vår nuvarande webb redan 2016.

 

– Jag var ju faktiskt fadern till den befintliga webben, säger Philip med ett skratt. Jag har jobbat med den under alla år, men nu var det dags att göra det igen.

 

Från första webb till ny generation

När den gamla webbshoppen lanserades var Hot Screen bara en fjärdedel så stort som idag.

 

– Den tekniken fungerade bra då, men i takt med att vi vuxit har vi också stött på gränser, både i systemet och i användarupplevelsen. Till slut insåg vi att vi inte skulle komma längre med den befintliga tekniken och att vi nu behövde en plattform som kan växa med oss, och med våra kunder från där vi är idag.

 

Byggd på kundernas önskemål

Förarbetet till den nya webbshoppen var omfattande. Teamet genomförde både kundintervjuer och enkäter, vilket resulterade i hundratals synpunkter.

 

– Vi ville verkligen veta vad våra kunder saknade, vad som kunde fungera bättre och hur de upplever oss digitalt. Det blev ett otroligt värdefullt underlag, berättar Philip.

 

Resultatet? En tydlig riktning: funktionalitet i all ära men enkelhet är viktigast.

 

– Det ska vara lätt att hitta, lätt att beställa, lätt att förstå och allt ska gå blixtsnabbt. Det var ett av våra viktigaste ledord. Bakom allt ligger givetvis avancerad teknik och funktioner som gör oss unika i branschen men användandet ska fortfarande kännas enkelt.

 

“Toppen av ett isberg”

När projektet drog igång trodde teamet att det skulle finnas färdiga lösningar att bygga vidare på. Men det gjorde det inte.

 

– Vi tänkte att det här måste ju finnas, och vi letade med ljus och lykta men hittade inget som motsvarade våra förväntningar. Vi insåg snabbt att vi behövde bygga mycket från grunden.

 

Den nya webbshoppen är fylld av ny teknik men det mesta sker i bakgrunden.

 

– Det kunderna ser är egentligen bara toppen av ett isberg, förklarar Philip. När du laddar upp en logga körs den på några sekunder genom flera olika processer som validerar filen, identifierar färger och ser till att den är tryckbar här i vår produktion. Allt sker automatiskt och upplevs helt sömlöst för användaren.

 

Hastighet och stabilitet – från dag ett

En stor nyckelfaktor har varit prestanda det vill säga hastigheten.

 

– Vi vet alla hur frustrerande det är när en sida laddar långsamt. Om det tar 30 sekunder att öppna en flik eller ladda in en logga går man någon annanstans. Därför har vi jobbat hårt för att webbshoppen ska vara blixtsnabb både idag och om tio år.

 

Den nya plattformen är byggd för att klara stora ordervolymer och hundratusentals artiklar utan att tappa fart.

 

– Det ska inte spela någon roll om kunden har tio produkter eller tiotusen. Upplevelsen ska vara densamma.

 

Nya funktioner och mer frihet för kunden

– Några av de mest efterlängtade funktionerna handlar om att ge kunderna mer kontroll direkt i webbshoppen, berättar Philip. Du kommer till exempel kunna vektorisera filer, lägga till en outline eller undertext, ta bort färger och beskära loggan direkt i verktyget. Dessutom går det att skapa textloggor direkt på webben. Och för de kunder som efterfrågat integrationslösningar kommer det nu också finnas möjlighet att koppla ihop våra system med deras egna plattformar.

 

En webb för en bransch där det alltid är bråttom

För kunderna kommer skillnaden märkas även om mycket sker i bakgrunden.

 

– En stor vinst är att vi kommer kapa mycket av den mail-pingis som uppstår vid korrektur. Många beställningar tar dagar, eller ibland veckor att bli godkända. Det vill vi förändra.

Den nya webben kommer inte bara snabba upp beställningen, den kortar ledtiderna genom hela processen.

 

– Vi är redan bland de snabbaste i branschen, men nu tar vi ytterligare ett steg. Det handlar om effektivitet i alla led, från beställning till färdig order.

 

Lansering

Efter över ett års utveckling är projektet nu på väg in i sin slutfas.

 

– Vi har pratat om den här webben länge, det vet jag, säger Philip med ett leende. Men nu händer det faktiskt. Betatestningen mot kunder drar igång nu och pågår under resten av året. Sedan lanserar vi i början av nästa år.

 

Han lutar sig tillbaka och sammanfattar:

 

-Det är otroligt häftigt att se hur långt vi har kommit. Det här projektet är ett resultat av både våra kunders idéer och vårt teams engagemang. Jag är stolt och jag vet att våra kunder kommer märka skillnaden.

Dela Inlägg

Vill du veta vad som händer på Hot Screen?

Fyll i din e-post i fältet för att registrera dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna om våra produkter, samarbeten, företagshändelser med mera direkt i din inkorg! 

Se även

Följ oss!

Nyhetsbrev

Registrera till nyhetsbrev