Om denna artikeln
Kategorier
Ibland kan det vara svårt att veta exakt hur man bör anpassa sin fil innan man skickar iväg den för tryck. Det händer att filerna vi får in vid beställningar inte kan användas eller försvårar processen att få till ett kvalitativt resultat. Därför har vi tagit fram en checklista för dig som kund att ha i åtanke när du skapar ditt motiv eller tryckanpassar filen.
Man kan till exempel ladda upp en enfärgad logo i JPG-format i vår webbshop för att beställa sina transfertryck, men eftersom det är en JPG känner vårt beställningsverktyg inte av färgerna och lägger den därför automatiskt som Process vilket är vårt sätt att trycka flerfärgstryck på så som porträtt, logotyper med toningar eller logotyper med fler än 7 färger.
Du börjar med att öppna upp filen i ditt redigeringsprogram, förslagsvis Adobe Illustrator eller likvärdigt program. Därefter ser du till att din fil är konverterad till banor.
*Det är vanligt att linjer och outlines runt logotypen ej är konverterade till banor*
Du konverterar din fil till banor genom att markera hela din logotyp, sedan klickar på objekt uppe i panelen och därefter klickar på färdigställ. Är filen ej helt konverterad till banor dyker då upp en ruta som ser ut så här:
Dyker den upp klickar du på OK och du har då färdigställt din logotyp!
Färdigställd=Konverterad till banor
Vid tryckanpassning av en logotyp som innehåller text behöver du konvertera din text till färdiga banor innan du sparar. För att vi som mottagare av din logotyp skall kunna se hur ditt typsnitt ser ut behöver det vara färdiga banor och ej redigerbar text i din fil.
Om texten ej är konverterad till banor och vi inte har det exakta typsnittet du använt kan det se ut så här trots att du använt ett helt annat typsnitt i exempelvis kursiv stil och i blå färg:
För att kunna se exakt hur din logotyp skall se ut behöver mottagaren ha ditt typsnitt installerat på datorn, annars blir texten markerad med en rosa box runt om för att visa att typsnittet inte hittas.
För att konvertera din satta text till vektorbanor behöver du markera all redigerbar text och trycka ned ”SHIFT+CTRL+O”, eller färdigställa genom att markera texten, trycka på objekt -> färdigställ och sedan OK.
När du gjort detta har du konverterat all din text till färdiga vektorbanor som fungerar utmärkt för att användas i tryck.
När du anpassar din fil för tryck är det viktigt att logotypen inte innehåller för tunna linjer. Har du ett motiv med många små detaljer kan det vara svårt att få det bra i tryck eftersom marginalerna då blir för små för att kunna trycka vitt bakom (som alla våra transfertryck måste ha). Har du exempelvis ett stort motiv med många små detaljer och sedan väljer att minska ner storleken blir detaljerna oftast väldigt små, och är inte heller då tryckbara.
En bra tumregel att gå efter är att om din logotyp är svart eller vit bör du aldrig ha tunnare linjer än 1,5 punkter (0,7 millimeter) för att säkerställa att ditt tryck får ett bra resultat.
Är din logotyp i färg måste linjerna vara minst 2 punkter tjocka för att säkerställa att ett vitt skikt får plats bakom, det säkerställer att färgen håller sin nyans.
Det vänstra trycket är gjort med två punkter i tjocklek, och det högra har linjer tunnare än två punkter vilket kan skapa skiftningar i färgen där det vita skiktet inte har fått plats.
Allt som inte skall vara med i tryck bör rensas bort från filen innan den skickas för produktion. Har du stödlinjer, bakgrund eller ett filter med i din fil kommer dem med i filen som skickas till oss, och det blir ibland svårt att urskilja vad som skall tryckas och inte.
Detta är extra viktigt om du väljer att beställa genom vårt beställningsverktyg i webbshopen. Om det ligger med stödlinjer, filter eller en bakgrund i filen vid uppladdning blir priset felaktigt då verktyget känner av alla färger och motiv som ligger i filen och räknar med dessa vid priskalkylen.
Om du behöver hjälp med att rensa din fil på saker som inte skall tryckas hjälper vi dig gärna. Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig så snabbt vi kan.
Vill du veta mer om vilket filformat som passar bäst för tryck? Läs artikeln här!
Om denna artikeln
Skriven av:
Max Schelin
Kategorier
Relaterade artiklar
Vilket filformat passar bäst för tryck?
Läs mer
Vad är en PMS-färg?
Läs mer
Designa ditt eget Tryck
Läs mer
Tänk på att inte ha mindre linjer än 2 punkter för att säkerställa att ditt motiv blir bra i tryck!
Om denna artikeln
Skriven av:
Max Schelin
Kategorier
Relaterade artiklar
Vilket filformat passar bäst för tryck?
Läs mer
Vad är en PMS-färg?
Läs mer
Designa ditt eget Tryck
Läs mer
Allt du behöver veta om flamskydd!
Plagg
En laser tillverkad för exakt positionering vid påvärmning!
Applicering
Filmer
Produkter
Ett verktyg som hjälper dig med dokumentation och applicering!
Applicering
Filmer
Fyll i din mailadress i fältet för att registrera dig till vårt nyhetsbrev och få alla de senaste nyheterna inom värmetransfer och värmepressar direkt i inkorgen.
Mån-Tor: 08.00-16.30
Fre: 08.00-15.30
Följ oss!
Allmän information vid beställning i webbshop
Köpinformation
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse skickas till din registrerade mailadress. Beställda produkter förblir Hot Screens egendom till dess de till fullo är betalda se allmänna villkor.
Din order skickas från Hot Screens huvudkontor/produktion i Fjärås. Om du vill göra ändringar eller tillägg i din beställning måste det göras innan produktionen av din order är påbörjad. En redan påbörjad produktion kan tyvärr inte ändras då vi tillverkar din order tillsammans med andra beställningar vid samma trycktillfälle.
Beställning av ny logotyp
Vid beställning av värmetransfer i kvaliteten "Stark Solid" är maximalt antal färger 7st per logotyp. Vid fler än 7 färger produceras din värmetransfer i kvaliteten "Stark Process". Exakt färgåtergivning är inte alltid möjlig på skärmen beroende på kalibrering utan skall kontrolleras mot vår färgkarta eller Pantone Solid Coated Guide. Denna färgguide finns att beställa i vår webshop.
Vid beställning av ny logotyp är endast ett motiv tillåtet per värmetransfer, d.v.s. flera logotyper på samma värmetransfer debiteras per motiv/logotyp.
Vektoriserade filer krävs för att kunna framställa värmetransfer. Om ingen vektoriserad fil finns tillgänglig erbjuder Hot Screen att rita om filen mot en fast originalarbetskostnad enligt prislista. De vanligaste filformaten för vektoriserade filer är: .AI, .EPS & .PDF
Kontakta Kundtjänst för offert vid beställning över 5000st värmetransfer alternativt när storleken överskrider 700cm2 (kvadratcentimeter).
Tilläggskostnader
Startkostnad: Enbart vid beställning av ny värmetransfer.
• Vid beställning över 400st av samma motiv & storlek bortfaller startkostnaden.
• Vid beställning av 1-färgad vit värmetransfer bortfaller startkostnaden.
• Vid återbeställning av samma motiv/artikel bortfaller startkostnaden.
• Om du har beställt samma artikel hos någon annan värmetransferproducent bortfaller startkostnaden, kontakta kundtjänst efter beställning i webshop för borttagning av startkostnad.
Färgblandningsavgift: Debiteras för färger utanför Hot Screens standardfärgkarta enligt gällande prislista.
Fyrfärgsseparation: När du beställer en Stark Process producerar Hot Screen en fyrfärgseparation av ditt motiv för att kunna trycka den i CMYK. Separationsavgiften debiteras enligt gällande prislista.
Originalarbete: Hot Screen debiterar alltid fast pris vid omritning av logotyp se gällande prislista.
Orderbekräftelse & Leveransavisering
Vid beställning skickas en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen utgör information om innehållet i beställningen samt pris. Samma dag ordern levereras från Hot Screen, erhåller du via e-post en leveransavisering med beställda artiklar för att underlätta din produktionsplanering.
Fraktpriser
Alla beställningar som produceras samtidigt samlevereras och skickas som en försändelse till dig.
Detta minskar fraktkostnaden för dig och minimerar belastningen på vår gemensamma miljö.
Försändelse inom Sverige: 79 kr
Försändelse till Norge: 122,86 NOK
Försändelse inom EU: 20,39 EUR
Kundkonton
Inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) till kundkonton på Hot Screens webshop ska hanteras så att de inte kommer till obehöriga personers kännedom. Genom att ge ut sina inloggningsuppgifter bekräftar kunden därmed att den personen äger rätt att lägga beställningar i kundens namn och att kunden är betalningsskyldig. Om kund misstänker att någon obehörig person har tillgång till dennes inloggningsuppgifter, åligger det kunden att omedelbart meddela Hot Screen samt byta sitt lösenord.
Allmänna försäljningsvillkor
Allmänna villkor
Hot Screen AB säljer endast till återförsäljare. För att bli återförsäljare hos Hot Screen AB måste du vara i branschen av handel med förädlade plagg eller sådan verksamhet Hot Screen AB bedömer som likvärdig. Du kan ansöka om att bli återförsäljare genom att klicka på länken ”kontoansökan” på Hot Screen AB:s webbplats eller genom att kontakta Hot Screen AB. Aktuell kontaktinformation återfinns på Hot Screen AB:s webbplats. www.hotscreen.se
Priser
Hot Screen AB:s priser baseras på gällande prislista. Hot Screen AB:s prislista gäller per kalenderår. Alla Hot Screen AB:s priser är exklusive moms och frakt. Hot Screen AB reserverar sig mot eventuella prisändringar orsakade av faktorer som ligger utanför Hot Screen AB:s kontroll och påverkan.
Betalningsvillkor
Kredittiden är 30 dagar. Vid försenad betalning har Hot Screen AB rätt att ta ut dröjsmålsränta (8%). Produkterna förblir Hot Screen AB:s egendom till dess full betalning erlagts. Om det finns skäligt tvivel avseende kundens betalningsförmåga, har Hot Screen AB rätt att förkorta kredittiden, kräva förskottsbetalning eller annan säkerhet för framtida leveranser.
Leverans
Leverans sker inom & utanför Sverige och av Hot Screen AB anlitad transportör eller budfirma med leveransvillkor fritt Hot Screen AB:s lager. Risken för leveransen går över på kunden när produkten överlämnas från Hot Screen AB till transportören enligt Incoterms 2010 EXW-Ex Works.
Frakt
Frakt debiteras enligt gällande prislista.
Force Majeure
Hot Screen AB äger gentemot kunden rätt att utan ersättningsskyldighet inställa, inskränka eller uppskjuta leverans i den mån fullgörande av leveransen omöjliggörs eller väsentligen försvåras eller fördyras på grund av omständigheter utanför Hot Screen ABs kontroll, såsom krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, avbrott i allmänna förbindelser, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, lockout, blockad eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse, eller för fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av ovan nämnda omständigheter.
Reklamation & Retur
Information om reklamation och retur finns på vår webbplats www.hotscreen.se. Det går också bra att kontakta vår kundtjänst som kan hjälpa dig. Våra aktuella öppettider hittar du på www.hotscreen.se
Ändring av villkor
Information och priser lämnas med reservation för tryck- och skrivfel. Hot Screen AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa Allmänna Försäljningsvillkor.
Värmetransfer försäljningsvillkor
Leveransalternativ
Ordinarie leverans: Max 5 arbetsdagar produktionstid efter godkänt korrektur/beställning. (4 dagars produktionstid vid beställning i webshop)
Expressleverans: Max 3 arbetsdagar produktionstid efter godkänt korrektur/beställning.
Dagen efter express (DEX): 1 arbetsdag produktionstid efter godkänt korrektur/beställning.
Dina varor skickas senast dagen efter beställning. Beställning av DEX måste ske innan kl. 14.00 för att Hot Screen AB garanterat skall kunna skicka dina varor dagen efter.
Orderbekräftelse
Inom 12 timmars ordinarie arbetstid från ordertillfälle skickas en digital orderbekräftelse med planerat leveransdatum. Orderbekräftelsen skickas via e-post till återförsäljares valda kontakt för e-post. Vid order beställd via webshop skickas orderbekräftelsen automatiskt direkt vid godkännande av ordern.
Ändringar efter orderbekräftelse
När orderbekräftelse är skickad från Hot Screen AB medges inga ändringar av order.
Leveransavisering
Samma dag ordern utlevereras från Hot Screen AB skickas en digital leveransavisering via e-post till återförsäljarens valda kontakt för e-post tillsammans med en länk för att spåra ordern. Länken pekar på speditörs digitala system för spårning av paket och möjliggör spårning av försändelsen.
Försening av leverans
Uppstår komplikation som försenar leveransen skickas en avisering med orsak till försening och nytt leveransdatum via e-post till återförsäljares valda kontakt för e-post.
Garanti
Hot Screen AB garanterar att levererad produkt överensstämmer med korrektur, enligt beställning eller bifogat grafiskt material. Vid eventuella avvikelser producerar Hot Screen AB nya värmetransfer kostnadsfritt.
Ansvarsbegränsning
Hot Screen AB är inte ansvarig för återförsäljares uteblivna vinst, transportkostnader, produktionsbortfall eller andra ekonomiska förluster. Hot Screen AB ansvar heller inte för skada som uppstått vid felaktig användning eller applicering av värmetransfer på material som inte verifierats vara lämplig för värmetransferprodukten.
Värmetransfers funktion -Återförsäljarens ansvar
Det är återförsäljarens ansvar att säkerställa värmetransferns lämplighet och funktion för produkten den appliceras på. Hot Screen AB skickar vid förfrågan kostnadsfritt produktprover för verifikation av funktion. Hot Screen AB utför kostnadsfri verifiering vid osäkerhet kring lämplighet på valt material.
Förbehåll tryckunderlag
Hot Screen AB tar inget ansvar för insänt material, varken för innehållet eller dess form. Insänt material lagras och tillgängliggörs för återbeställning av beställaren i digitala arkiv, den som sänder digitalt material till Hot Screen AB anses medge sådan lagring. Förbehåll mot detta accepteras inte.
Värmepressar försäljningsvillkor
Leveranss Hot 2000 värmepress
Ordinarie leverans: Max 5 arbetsdagar efter beställning av Hot 2000 värmepress.
Vid beställning av större antal än 5st Hot 2000 vid samma beställningstillfälle måste leveranstiden avtalas vid beställningstillfället beroende på beställningens omfattning. Kontakta kundtjänst eller säljare för korrekt leveranstid.
Leverans Övrig värmepress eller specialproduktion
Vid beställning av annan värmepress än Hot 2000, eller specialproduktion avtalas leveranstiden vid beställningstillfället beroende på beställningens omfattning och art.
Orderbekräftelse
Inom 12 timmars arbetstid från ordertillfälle skickas en digital orderbekräftelse med planerat leveransdatum.Orderbekräftelsen skickas via e-post till återförsäljares valda kontakt för e-post. Vid order beställd via webshop skickas orderbekräftelsen automatiskt direkt vid godkännande av ordern.
Ändringar efter orderbekräftelse
När orderbekräftelse är skickad från Hot Screen AB men inte utlevererad till speditör medges ändringar av order. Detta såvida det inte gäller värmepress av annat fabrikat eller specialproduktion.
Leveransavisering
Samma dag som ordern utlevereras från Hot Screen AB skickas en digital leveransavisering via e-post till återförsäljarens valda kontakt för e-post tillsammans med en länk för att spåra ordern. Länken pekar på speditörs digitala system för spårning av paket och möjliggör spårning av försändelsen.
Försening av leverans
Uppstår komplikation som försenar leveransen skickas en avisering med orsak till försening och nytt leveransdatum via e-post till återförsäljares valda kontakt för e-post.
Garanti
Garantitiden avseende Hot 2000 värmepress funktion uppgår till ett (1) år räknat från försäljningstillfället. Produktgarantivillkor återfinns i manualen för Hot 2000 värmepress.
Ansvarsbegränsning
Hot Screen AB är inte ansvarig för återförsäljares uteblivna vinst, transportkostnader, produktionsbortfall eller andra ekonomiska förluster. Hot Screen AB ansvar heller inte för skada som uppstått vid felaktig användning av värmepressen.
Retur & Reklamation
Värmetransfer och dess lämplighet för plagg
Hot Screen producerar en mångsidig värmetransfer som fungerar på de flesta textila material. Då det finns en nästan oändlig mängd olika behandlingar och infärgningar av textil/plagg är det alltid klokt att testa textilierna. Antingen får du prover av oss och testar själv, alternativt skickar du in materialen du önskar få testade till Hot Screen och får då en rapport tillbaka från vårt testlabb. Alla tester är givetvis kostnadsfria för dig som kund.
Reklamation av värmetransfer före applicering på plagg
Var vänlig kontrollera din beställning noggrant så att det stämmer överens med dina önskemål d.v.s. layout, stavning, storlek, färger, antal m.m. Hot Screen ersätter inte felaktigt beställda värmetransfer.
Du som kund skall vid mottagandet kontrollera produkten/leveransen. För att få åberopa att en produkt/leverans är felaktig skall du omedelbart reklamera det till Hot Screen. Har Hot Screen tillverkat värmetransfern felaktigt så ersätter Hot Screen med nya korrekta värmetransfer.
Hot Screen erbjuder även nöjd kundgaranti på värmetransfer. Är du av någon anledning inte nöjd med värmetransfern erbjuder Hot Screen att producera nya ersättningstransfer utan kostnad. För att kunna åberopa nöjd kund garanti krävs en ifylld returföljesedel som skickas tillsammans med den felaktiga värmetransfern.
Kontakta kundtjänst för att erhålla en kostnadsfri retursedel när du åberopar nöjd kundgaranti.
Reklamation efter applicering på plagg
Det är viktigt att du som kund kontrollerar att rätt värmetransfer kommer på rätt plagg. Hot Screen ersätter inte plagg där fel värmetransfer har applicerats eller där värmetransfern applicerats på fel sätt. Se produktblad för appliceringsinstruktioner.